Jak nie być zielonym w eco marketingu?
W 2021 roku na światowe marketingowe salony na stałe wkracza eco marketing, który kilka lat temu postrzegany był jeszcze tylko jako sezonowy trend. Świadomość społeczna, dotycząca ochrony środowiska, stale rośnie, a konsumenci zaczynają coraz bardziej wymagać od firm działań proekologicznych. Na zielony marketing warto jednak postawić nie tylko ze względu na oczekiwania odbiorców, ale i ze względu na środowisko naturalne. W artykule tym wyjaśniamy, dlaczego.
Zielono mi
Idea eco marketingu nie jest tak nowa, jak mogłoby się wydawać. Po raz pierwszy o marketingu ekologicznym mówiło się już w latach 70. XX wieku, kiedy to American Marketing Association zorganizowała warsztaty na jego temat. Tak jak pół wieku temu, tak i obecnie zielony marketing koncentruje się przede wszystkim na promowaniu działań marki na rzecz środowiska, takich jak m.in. zmniejszenie negatywnego wpływu produkcji na środowisko, wspieranie inicjatyw proekologicznych czy wprowadzanie nowych, przyjaznych środowisku rozwiązań i trendów w branży. Łączenie ekologii z marketingiem wiąże się z podjęciem poważnej decyzji o zmianie myślenia o nasze marce. Eco marketing zyskał popularność w szczególności za granicą. W Polsce wciąż nie rozwija się on zbyt dynamicznie, a jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy upatruje się w stereotypie polskiego klienta jako sceptyka wobec działań na rzecz ochrony środowiska. Pogląd ten może okazać się już nieaktualny, biorąc pod uwagę choćby wzrost społecznych inicjatyw proekologicznych w naszym kraju czy zmiany, jakie dokonały się na sklepowych półkach, które obecnie obfitują w artykuły produkowane w sposób etyczny i zrównoważony. Marki i firmy powinny dostrzec i umiejętnie wykorzystać, że polscy konsumenci są gotowi na działania w duchu eco marketingu, a nawet zaczynają ich oczekiwać.
Eco marketing w praktyce
Za kreatywnymi kampaniami, promującymi ochronę środowiska, powinny iść realne zmiany w funkcjonowaniu firmy oraz w sposobie myślenia o marce i jej rozwoju. Zainteresowanie problemami środowiska naturalnego pozytywnie wpływa na budowanie wizerunku marki, jednak jeśli nie idą za nim realne działania, konsumenci bardzo szybko wykryją ekologiczną ściemę, zwaną “green wasching”. Rozwijając swoją firmę w duchu eco marketingu, na samym początku powinniśmy odpowiedzieć sobie na kilka pytań, m.in.: Czy działania, które podejmuje moja firma, są zgodne ze zrównoważoną produkcją i konsumpcją? Czy organizacja pracy w biurze jest przyjazna środowisku? Z jakich szkodliwych dla środowiska materiałów czy narzędzi mogę zrezygnować w pracy czy produkcji, lub jakimi alternatywami, lepszymi dla planety, mogę je zastąpić? W jaki sposób mogę opowiedzieć swoim odbiorcom o ekologicznych zmianach i działaniach, które podejmuję? Pytania te pozwolą zastanowić się, na co położyć największy nacisk w tworzeniu naszej marki bardziej ekologiczną.
Kwitnący biznes
Eco marketingu warto uczyć się na sukcesach i błędach wielkich marek, które, często jako pierwsze, podjęły wyzwanie tworzenia proekologicznego contentu. Przykładem udanej realizacji takiej kampanii, a zarazem wdrożenia zmian w firmie, jest tegoroczna inicjatywa marki Starbucks. Kawowy gigant zdecydował się na współpracę z mniejszymi, lokalnymi kawiarniami oraz proeko start upami, by wdrożyć produkcję słomek do napojów z fusów do kawy na skalę światową. Wspierając mniejsze przedsiębiorstwa, Starbucks przyczynia się do rozwoju technologii, wspierania lokalnej gospodarki oraz promocji innowacyjnych rozwiązań w gastronomii. Działanie to umacnia pozytywny wizerunek firmy oraz kształtuje postrzeganie go jako pioniera w tym sektorze. Amerykańska marka pokazuje również, że eco marketing to świetny sposób na pozyskanie nowych kontaktów biznesowych. Kampanie eco marketingowe powinny być przemyślane i dobrze rozegrane, ponieważ nawet najmniejszy błąd może zostać odebrany przez konsumentów nie jako szczere działanie, ale jako próba wybicia się na obecnych trendach. Tak było z kampanią Coca-Coli w 2019 roku, w której to marka rozesła przesyłkę-zaproszenie do Muzeum Sztuki Nowoczesnej nad Wisłą, dołączając do niej… pustą butelkę PET po swoim napoju. W założeniu miało to być zachęcenie do segregacji odpadów oraz zwrócenie uwagi na nadprodukcję plastiku, odbiorcy paczek jednak zgodnie orzekli, że działanie to ma więcej wspólnego z hipokryzją, niż z realną troską o środowisko.
Offteam ekologicznie
Nie wszystkie trendy są warte kopiowania, jednak w tym przypadku wdrożenie ekologicznych rozwiązań w działania marketingowe wydaje się naglącą koniecznością, jeśli nie obowiązkiem. Offteam powraca zatem do spuścizny marketingowców lat 70, przygotowując kampanie przyjazne środowisku. Nie oznacza to, że zatrzymaliśmy się w epoce dzieci kwiatów, bo powracając do korzeni, wykorzystujemy nowoczesne środki przekazu. Najpełniej możemy realizować założenia eco marketingu przy współpracy z firmą Immergas. Opracowana przez nas kampania “Wiem, jak być eko” zakładała rozpowszechnienie ekologicznych i przyjaznych środowisku rozwiązań z zakresu technologii grzewczej, które Immergas oferuje osobom prywatnym i firmom. Zdecydowaliśmy się na komunikację za pośrednictwem dwóch kanałów: cyfrowego oraz outdoorowego. Korzystanie z dostępnych nośników sprawiło, że podczas trwania kampanii nie wygenerowaliśmy dodatkowego papieru czy plastiku. Do obrandowania Paczkomatów zainspirowała nas troska marki o środowisko. Doręczyciele InPost dzięki temu, że dostarczają paczki do jednego miejsca, robią każdego dnia nawet o 150 km mniej niż kierowcy tradycyjnych firm kurierskich, a co za tym idzie — emitują aż o 75% mniej CO2, które zanieczyszcza atmosferę. Reklamy na autobusach i tramwajach to także działania nieprzypadkowe. Korzystanie ze środków transportu publicznego według naukowców sprzyja ograniczeniu ruchu samochodowego i tym samym przyczynia się do zmniejszenia smogu. Kampania cyfrowa, której trzon stanowi strona internetowa http://razemdlaczystegopowietrza.pl/, pełni również funkcję edukacyjną i uświadamiającą o stanie powietrza w Polsce oraz krokach, które podjąć mogą zarówno osoby prywatne, jak i firmy czy koncerny, aby przyczynić się do jego poprawy. W ramach dalszej współpracy Offteamu i Immergas planowane są działania digitalowe oraz outdoorowe, które nie tylko nie będą szkodzić środowisku naturalnemu, ale również mają na celu jego poprawę – tak jak produkty, które oferuje Immergas.
“Ziemia więcej mówi nam o nas niż wszystkie książki” napisał klasyk, Antoine de Saint-Exupéry. Traktujmy więc naszą planetę jak własną wizytówkę i każdego dnia podejmujmy świadome decyzje, które będą o nas świadczyć jak najlepiej.
Źródła
http://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-eco-marketing-stworz-zielona-kampanie
http://marketinglink.pl/eko-marketing-wszystko-co-powinienes-o-nim-wiedziec/
http://wlaczoszczedzanie.pl/ekolinki/ekokampanie/#h-kampanie-ekologiczne
http://wlaczoszczedzanie.pl/green-eco-marketing-czyli-zielony-marketing/
http://questus.pl/blog/eko-marketing-geneza-wzrostu-i-momenty-przelomowe/
Redefinicja ekologii: dbaj o swój biznes, planetę ratując tylko przy okazji – Marketing przy Kawie
http://spidersweb.pl/2021/02/slomki-z-fusow-starbucks-ecobean.html
http://ukontentowani.pl/jak-tworzyc-eko-content/
http://marketinglink.pl/green-marketing-czy-greenwashing-ekologia-w-marketingu/
http://tech.wp.pl/coca-cola-w-ogniu-krytyki-wyslala-mediom-puste-butelki-6374845929969793a
http://inpost.pl/aktualnosci-5-powodow-dlaczego-paczkomaty-sa-ekologiczne