Jak stworzyć posty, które inni będą chcieli czytać?

Jak stworzyć posty, które inni będą chcieli czytać?

Co przyciąga bardziej – zdjęcie śmiesznych kotów, czy merytoryczna wypowiedź eksperta? Jak znaleźć złoty środek i zaciekawić odbiorców? Czasami stworzenie angażujących treści na Facebooka może być trudnym zadaniem. Kluczem jest wdrożenie kilku prostych zasad i uruchomienie pokładów własnej kreatywności! O to drugie trzeba oczywiście zadbać we własnym zakresie, a w kontekście pierwszego przedstawiamy 7 punktów (i podpunktów), które pomogą Ci w tworzeniu postów na Facebooka.

1. Mów do grupy docelowej

Nigdy nie zapominaj, do kogo chcesz kierować swoje komunikaty. Określ grupę docelową za pomocą dostępnych narzędzi marketingowych (do końca czerwca działa Facebook Analytics, do dyspozycji jest także Google Analytics, CUX, Brand24, Sotrender i wiele innych). Co więcej, każda marka powinna mieć swoją personę, którą należy stworzyć na samym początku pracy nad strategią marketingową. Dobra persona powinna zawierać informacje o demografii, pracy, zainteresowaniach, problemach, wartościach i obawach modelowego klienta marki. Stwórz zatem personę i nie trać jej z oczu podczas tworzenia postów na swojego Facebooka!

2. Określ swój cel

Zastanów się, czy chcesz zwiększyć świadomość marki wśród konsumentów, ocieplić jej wizerunek lub podnieść sprzedaż. Każdy cel zrealizujesz używając innych środków, to znaczy za pomocą innych typów postów. Jeśli kampania jest wizerunkowa – częściej publikuj treści lifestylowe, luźno powiązane z Twoją branżą. Jeżeli jednak social media mają być elementem kampanii sprzedażowej – skup się na promocji poszczególnych produktów lub rozwiązań, w postach dodawaj dobre jakościowo zdjęcia produktów, zostawiaj klientom linki do sklepu.

3. Temat postów

Jeśli już wiesz, do kogo mówisz i jakie efekty chcesz uzyskać dzięki tej komunikacji, możesz zastanowić się nad samymi komunikatami. Najpierw określ, jakie tematy zainteresują odbiorców i jakie problemy ich dotyczą, czego poszukują w Internecie – tutaj wróć do gromadzenia danych na temat swojej grupy docelowej. Pamiętaj, by tworząc posty nie popaść w monotonię – warto żonglować tematami, żeby za każdym razem pojawił się element zaskoczenia. Co więcej, posty produktowe nie powinny stanowić więcej niż 1/3 wszystkich publikacji. Oznacza to, że nawet jeśli docelowo nasze konto na Facebooku ma podnieść sprzedaż, to warto czasami przełamać schemat i opublikować treści bardziej rozrywkowe.

Skąd czerpać inspiracje do postów? Warto:

– podpatrywać konkurencję 😉

– chwalić się własnym portfolio i pokazywać kulisy naszej pracy

– być na bieżąco z trendami w popkulturze oraz znać gorące wydarzenia (nie tylko branżowe) ostatnich dni i sprytnie do nich nawiązywać

– zaglądać do kalendarza świąt nietypowych

4. Posty, które przyciągają uwagę

W jaki sposób stworzyć post, który zdobędzie popularność i zainteresowanie naszych odbiorców? Wywołuj emocje! Baw, wzruszaj, zaczepiaj. Nawiązuj do konkretnych wartości, zadawaj pytania i prowokuj do dyskusji. Przekazuj wiedzę, której Twoi odbiorcy potrzebują i rozwiązuj ich problemy. Takie treści na pewno nie pozostaną niezauważone. Posty nie powinny być zbyt długie, a najważniejsze jest pierwsze zdanie, które powinno być chwytliwe i przykuwające uwagę.

5. Sprawdzone formaty

Większość z nas jest wzrokowcami, dlatego posty muszą być nie tylko merytoryczne, zabawne i ciekawe, ale przede wszystkim atrakcyjne wizualnie. Na pewno warto zwrócić uwagę na to, by urozmaicać je grafiką – zdjęciem lub rysunkiem. Warto zaprojektować dla wszystkich grafik jednolity layout, który będzie rozpoznawalny (najlepiej w kolorach logotypu) i sprawi, że treści postów będą od razu kojarzone z naszą marką. Dużym powodzeniem cieszy się na Facebooku format video. Krótkie filmy i gify można tworzyć samodzielnie w takich programach, jak np. Canva.

Jakie posty warto przygotowywać?

– łamigłówki

– konkursy (zdobędą one także nowych obserwujących Twojego profilu)

– cytaty motywacyjne

– żarty, gry słowne

6. Wskazówki, których warto się trzymać

a) Pamiętaj, by tworzone przez Ciebie posty były jasne i zwięzłe, ale przede wszystkim – prawdziwe! Wiarygodność to element, na który konsumenci obecnie zwracają uwagę jeszcze bardziej, niż przed pandemią.

b) Warto zawrzeć w poście element call to action, który zachęci odbiorcę do konkretnego działania.

c) Przy nowych kontach warto zainwestować w reklamy, które przy dobrym dobraniu ich grupy docelowej, pozwolą z czasem osiągać coraz lepsze wyniki organiczne.

d) Tworzenie postów na Facebooku to projektowanie komunikacji z klientem. Pamiętaj, że schemat czytania jest obecnie uproszczony, a nasz wzrok najbardziej przykuwa grafika. Warto umieszczać najważniejsze informacje właśnie na grafice, wówczas zostaną też one lepiej zapamiętane.

e) Publikuj regularnie. Systematyczność na portalach społecznościowych nie tylko pozwala na realizację określonych celów marketingowych. Dzięki harmonogramowi zamieszczania postów klienci wiedzą, że nasza firma działa i jest aktywna. Co więcej, nieregularne wrzucanie postów sprawia, że spada widoczność naszego profilu wśród obserwujących. Systematyczność buduje profilowi drogę do tablic użytkowników Facebooka, to znaczy – zwiększa jego zasięgi organiczne. Kiedy publikujemy regularnie, nasze posty pojawiają się na większej liczbie tablic, niż w przypadku, gdy robimy to chaotycznie i od święta.

7. Nie kradnij 😉

Tak jak wcześniej wspomnieliśmy – kreatywność to ten element postów, o który musisz zadbać samodzielnie. Pamiętaj, że czym innym jest inspiracja, a czym innym bezrefleksyjne naśladownictwo, zakrawające o plagiat. Uważaj też na prawa autorskie do grafik i filmów. Tutaj z pomocą przychodzą darmowe i płatne banki zdjęć, w których legalnie pozyskasz materiał do atrakcyjnych, wyróżniających się postów.

Pamiętaj, że czasem warto dać szansę nietypowym treściom lub formatom, gdyż mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. W odpowiedniej konfiguracji zdjęcia śmiesznych kotów mogą sprawdzić się przy bardziej formalnej grupie odbiorców, a wypowiedź specjalisty zdobędzie popularność wśród młodzieży. Kto nie ryzykuje, ten nie liczy lajków 😉.